کد خبر: ۱۲۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
روزنامه الرای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: پاسخ منفی نخست وزیر سودان به عادی سازی روابط با تل آویو ضربه شدیدی به دولت آمریکا وارد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  نخست وزیر سودان به درخواست وزیر خارجه آمریکا برای عادی سازی روابط خارطوم با تل آویو پاسخ منفی داد و این اقدام عبدالله حمدوک ضربه شدیدی به دولت آمریکا وارد کرد چرا که هدف مایک پامپئو از سفرش به منطقه ملحق کردن کشورهای عربی به اقدام امارات درعادی سازی روابط با اسرائیل است.

مخالفت خارطوم با درخواست آمریکا برای عادی سازی روابط با تل آویو ریشه در آزادگی ملت سودان و هوشمندی ائتلاف آزادی و تغییر این کشور دارد. ائتلاف آزادی و تغییر با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز توانست به حکومت عمر البشیر پایان دهد.

هنگامی که امارات با عادی سازی روابط با تل آویو موافقت کرد، مردم سودان علیه این اقدام ابوظبی تظاهرات کردند، اما ائتلاف آزادی و تغییر پیش از ورود وزیرخارجه آمریکا به سودان به نخست وزیر این کشور اطلاع داد: بر اساس سند اعلامیه قانون اساسی دولت حمدوک فاقد صلاحیت و اختیارات قانونی برای عادی سازی مناسبات با تل آویو است.  این موضع گیری ائتلاف آزادی و تغییر سبب شد تا نخست وزیر سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کند. او به خوبی می‌دانست که نپذیرفتن درخواست ائتلاف آزادی و تغییر مساوی با برپایی تظاهرات مردمی و سرنگونی دولتش است.

به نوشته روزنامه الرای الیوم،  وزیر خارجه آمریکا که دیروز از تل آویو با پرواز مستقیم وارد خارطوم شد، حذف نام سودان از فهرست حامیان گروه‌های تروریستی آمریکا منوط به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرد اما سودانی‌ها این درخواست را نپذیرفتند و مایک پامپئو در ماموریت خود شکست خورد و خار و ذلیل فرودگاه خارطوم را ترک کرد.

وزیر خارجه آمریکا ملت سودان را نشناخته است. او  تصور می‌کرد ماموریت آسانی در پیش دارد و سودان دومین کشوری خواهد بود که پس از امارات توافقنامه صلح با تل آویو امضاء می‌کند و سفارتخانه رژیم صهیونیستی در قلب خارطوم افتتاح و پرچم اسرائیل در سودان  بر افراشته می‌شود اما این تصور نادرست است زیرا هنگامی که ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در اوگاندا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرد ملت سودان به شدید با این دیدار مخالفت کردند و برهان مصمم شد که این خطا را تکرار نکند.

در اینجا باید به این نکته اشاره شود، پیشتر آمریکا سودان را فریب داده و به مقامات خارطوم گفته بود اگر با جدایی بخش جنوب سودان موافقت کنند، سودان ( شمالی ) با کمک آمریکا رشد و شکوفایی اقتصادی پیدا خواهد، اما با تشکیل سودان جنوبی نه تنها مشکلات اقتصادی خارطوم برطرف نشد بلکه بر فقر و گرسنگی مردم سودان افزوده شد. ناآرامی ها به دارفور بازگشت و نام  سودان همچنان در فهرست حامیان گروه‌های تروریستی آمریکا باقی ماند.

اکنون دولت واشنگتن تحت نفوذ گسترده تل آویو قرار دارد و رژیم صهیونیستی در تصمیم گیری‌ها کاخ سفید بسیار تاثیرگذار است ،لذا این احتمال وجود دارد، از وضعیت اقتصادی دشوار سودان و قرار داشتن نام این کشور در فهرست حامیان تروریسم سوء استفاده کنند و بار دیگر سودان را فریب دهند و حتی این کشور را تحقیر کنند.

این روزنامه فرامنطقه‌ای در پایان تصریح کرد: ما به ژنرال‌ها که هزاران نظامی سودانی را به جنگ یمن فرستاده‌اند، هیچ اعتمادی نداریم،  تنها به ملت سودان اعتماد داریم که پاسدار عزت، کرامت و حاکمیت کشورشان هستند و امیدواریم که ملت‌های دیگر سودانی ها را الگوی خود قرار دهند و پامپئو را ناامید کنند که می‌خواهد دولت‌های عربی را به روند عادی سازی روابط با تل آویو سوق دهد.

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار